ESP | CAT

Hablamos de tu Salud

Consells de Salut

L'alimentació: un factor evolutiu clau en la història de l'ésser humà

Maig 27, 2021
L'alimentació: un factor evolutiu clau en la història de l'ésser humà

  • Al llarg de la nostra vida, ingerim al voltant de 60.000 quilos de menjar. La salut, l'estat d'ànim i la possibilitat de desenvolupar alguna malaltia depèn de la qualitat dels aliments que consumim.

Som el que mengem. Quantes vegades heu escoltat aquesta expressió i quanta raó conté. A través de l'alimentació, podem millorar no només la nostra salut física sinó també la nostra salut mental. Aquest és precisament el motiu de celebració del **Dia Mundial de la Nutrició **, que té lloc cada 28 de maig.


L'alimentació: un factor evolutiu clau en la història de l'ésser humà


Metges, nutricionistes, psicòlegs, fisioterapeutes i investigadors científics confien cada vegada més en el poder de la dieta mediterrània per contribuir a disminuir el risc de desenvolupar malalties. Aquesta manera d'alimentar-se, considerat el més sa i equilibrat, s'associa amb un 9% menys de probabilitats de patir malalties cardiovasculars, un 6% menys de possibilitats de patir càncer i un 13% menys de probabilitats de desenvolupar Alzheimer.


En aquest article, us expliquem com ha evolucionat la nostra piràmide nutricional mediterrània al llarg de la Història i quins nous aliments hem anat introduint i prioritzant en la nostra dieta.


Com ha evolucionat la piràmide nutricional?


Al llarg de la història, la nostra guia nutricional ha anat canviant a causa dels aliments que cada generació hem tingut al nostre abast. La piràmide alimentària és al que ens referim amb guia nutricional. Una referència gràfica que ens indica quins aliments hem d'incloure en la nostra dieta, quins hem de consumir de manera moderada i quins hem d'evitar.


L'alimentació: un factor evolutiu clau en la història de l'ésser humà


Els ** aliments ultraprocesados ** s'han convertit en el principal enemic de l'estil de vida saludable . Curiosament, són els que porten menys temps entre nosaltres, des d'un punt de vista evolutiu, però són els més perjudicials per a la nostra salut, sent la causa principal de l'augment de les xifres d'afectats per sobrepès i obesitat.


Cereals: la base alimentària dels 90


En els anys 90, la piràmide d'aliments que va donar la volta al món va ser la que va establir el Departament d'Agricultura dels Estats Units. El pa, la pasta i l'arròs, entre d'altres cereals, eren considerats la base de l'alimentació i, per aquesta raó, es trobaven en el primer esglaó de la piràmide. Les fruites i verdures conformaven el segon esglaó, seguit dels lactis i la proteïna d'origen animal com la carn i el peix.


L'alimentació: un factor evolutiu clau en la història de l'ésser humà


Esport, fruites i vegetals: el suport de principis de segle XXI


El 2005, la piràmide nutricional va prendre un nou rumb. Aquesta vegada, els cereals blancs van ser relegats a l'cinquè i últim esglaó de la mateixa.


Pel que resulta interessant preguntar-nos: A què es deu aquest canvi?


El gluten que contenen els cereals ha provocat en els últims anys un augment progressiu dels casos de celiaquia entre la població. Un altre dels aliments que generen digestions adverses són els lactis, donant lloc a la intolerància o al·lèrgia a la lactosa.


La introducció de cereals integrals en la piràmide reflecteix precisament la necessitat d'integrar aquest aliment en quantitats controlades i com a complement, no com a base de la nostra dieta. En aquesta línia, la font principal d'energia i nutrients deuen ser les fruites, les verdures i greixos naturals com l'oli d'oliva.


L'alimentació: un factor evolutiu clau en la història de l'ésser humà


Una altra pregunta que ens sorgeix és: ¿Hem de limitar la ingesta de cereals encara que aquests siguin integrals?


Com més integral sigui el cereal, més **antinutrientes ** conté. Un antinutrient és una substància que protegeix els aliments de plagues, insectes i fongs perquè creixin de forma correcta. No obstant això, a nivell nutricional poden perjudicar la salut de l'ésser humà si es consumeixen de forma recurrent, provocant problemes digestius, al·lèrgies, deficiències nutricionals com l'anèmia, etc.


Els antinutrients, al seu pas pel nostre intestí, poden dificultar la digestió i absorció d'alguns nutrients importants. Fins i tot poden arribar a eliminar minerals i vitamines essencials del nostre organisme.


Els fitats, una substància present en els cereals integrals, disminueixen l'absorció de l'ferro i calci, a causa de la fibra de el segó. Posar en remull els cereals és una forma de reduir aquesta substància.


Encara que no tot són males notícies. Si els integrem en la nostra dieta de manera equilibrada fins i tot ens podem beneficiar de les seves propietats, com ara el seu poder antioxidant, ajudant a prevenir el càncer de còlon, segons revela l'estudi Phytate in foods and significance for humans, publicat a la revista científica Molecular Nutrition and Food Research.


Dieta actual: menjar en funció de la nostra activitat física


D'acord amb la proposta de l'departament de salut pública de Harvard, la piràmide nutricional del 2015 inclou indicacions concretes sobre diferents aspectes: temps recomanat per fer activitat física , cuinar receptes saludables, consum diari de gots d'aigua i la importància de mantenir una ment sana.


La Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) insisteix en la importància de consumir cereals en funció de la quantitat de sessions esportives que fem. A més, els vegetals, les fruites i l'oli d'oliva figuren com els grups de consum a incloure en cada àpat principal.


A base de petites variacions en la nostra dieta podem aconseguir un canvi real i durador. **CreuBlanca ** disposa d'un equip especialitzat en Nutrició i Dietètica per ajudar-vos a planificar un pla nutricional que s'ajusti al vostre estil de vida ia les recomanacions establertes per les autoritats sanitàries.


Suma't a el carro de la vida saludable!


Comentarios